Tokyo ar en stor stad

Vi har befunnit oss i Tokyo i snart tva dygn och detta ar forsta gangen jag egentligen har lite tid over. Det ar galet hur snabbt tiden gar nar man befinner sig i en av varldens storsta stader. Det finns for mycket att gora for att det ska vara manskligt.

Resan hit var lang och bitvis ganska hysterisk. Nagon av oss var smart nog att bestamma att vi skulle dygna natten innan for att slippa jetlagen, och vi var sadar lagom mora redan innan sjalva resan hade borjat. Detta gjorde att vi nar vi kom till Arlanda ganska snart brot ihop i sma hogar som vaxlade mellan somn och hysteriskt skratt (bilden pa fredrik i foregaende inlagg illustrerar sinnesstamningen ganska bra).

Efter att ha spenderat 2 timmar pa Arlanda (det galler att vara ute i god tid!) 1 timme pa ett flygplan, 5 timmar i Helsingfors, 9 timmar pa ett flygplan, 2 timmar i Osaka och ytterligare 1 timme pa ett flygplan kunde vi antligen, 20 timmar senare, ga av i Tokyo. Vara vaskor var bland de 10 forsta som dok upp, jag tror aldrig det har hant mig tidigare och jag var sjukt imponerad. Detta var ocksa borjan pa min fascination over den Japanska Effektiviteten.

Den Japanska Effektiviteten ja, jag skulle kunna skriva spaltmeter om den Japanska Effektiviteten. Jag alskar hur allting ar sa precist och exakt. Hur man kan stalla klockan efter den Japanska tunnelbanan, hur tydligt, genomtankt och noggrannt allting ar gjort och hur korrekt alla uppfor sig. Kanske framforallt ar det tunnelbannan som imponerar pa mig. Japaner, eller kanske Tokyobor ar sa sjukt effektiva pendlare! Att fylla en tunnelbana till bristningsgransen gar pa ett par sekunder och alla verkar laskigt oberorda over hur trangt det faktiskt ar.

Sedan vi kom hit i forrgar har vi pa sin hojd sett 10 vasterlanningar. Vi ar med andra ord ganska ensamma som turister vilket ar otroligt haftigt. Men det gor ocksa att man kanner sig ganska dum nar man drar upp sin jattekamera for att fota nagat sa vitalt som en reklamskylt. Vi beter oss som Japaner i Japan.

Det finns otroligt mycket regler om hur man beter sig och vad som ar eller inte ar en forolampning. Vara tre Japaner i gruppen (Lotten, Nushin och Peter) har val ganska bra koll pa dessa men jag och Fredrik ar helt lost och ibland funderar vi pa om det inte bara ar hela var existens som ar en forolampning.

En av de saker man till exempel inte gor har ar att ata eller dricka gaendes (vilket ar markligt med tanke pa det oandliga utbudet av varuautomater pa platser ingen kan forestalla sig). Resultatet av detta ar att det inte finns soptunnor nagonstans, men ocksa, motsagelsefullt nog, att Tokyo ar en extremt ren stad. Det ar verkligen helt galet frascht overallt och jag skulle faktiskt hellre slicka pa en av Tokyos gator an pa mitt och Dannes koksgolv.

Igar gick vi upp halv sju. Vi skulle ga pa Tokyo Disneyland. Lotten bestamde att vi skulle vara dar nar de oppnade sa att vi kunde hora nar de sa Please do not run to the attractions. Vi lyckades inte riktigt komma till oppning, men jag tvivlar pa att de hade behovt ropa ut nagonging. Enligt Lotten var Tokyo Disneyland en bra mycket trevligare upplevelse an de i bade USA och Frankrike.


Peter: Nar jag ser en liten unge vingla omkring vill jag bara springa fram och sparka ivag den... kanner inte ni sa ibland?


Kommentarer
Postat av: nibarius

Visst är Tokyo rent men jag skulle nog inte säga att det var extremt rent. När jag var där i höstas såg jag några sophögar mellan bilvägen och gångbanan brevid. Högen tog upp ungefär 2x1 meter och var 1.5 meter hög av en massa sopsäckar. Tydligen försvinner de högarna innom en dag men det känns inte som ett jättefräscht sätt att göra sig av med sopor genom att lägga dem i en hög på gatan tills någon kommer och städar.

Appropå varuautomater, har ni lyckats se några som säljer något man kan äta? Alla jag såg sålde bara drycker. Skulle vara väldigt händigt att kunna handla lite snax/godis ute på stan när man är sugen på något men inte vill gå in i en affär och inte förstå ett ord av vad de säger.

2007-12-31 @ 11:37:41
URL: http://my.opera.com/barsk/albums/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0